Ervaringsgerichte coaching: hoe werkt het?

Het doel van een sessie is om een werkelijk nieuwe positieve ervaring neer te zetten, waarbij ik je help om niet in de valkuil te geraken van herhalen van oude negatieve ervaringen. Je verleden, hoewel je deze niet ongedaan kunt maken, wordt zodoende als het ware op een positieve manier herschreven. Je maakt een nieuw positief beleefd geheugen aan. Hoewel dit symbolisch en op virtueel niveau plaatsvindt, ervaar je het alsof het waar gebeurd kan zijn en put je hieruit steun, hoop en een nieuw perspectief op wat je meemaakt in je leven. Dit gebeurt op een veilige respectvolle manier waarbij jij de regie houdt.

Hoe ?

Tijdens een individuele sessie werk ik met objecten die symbool staan voor iets of iemand waar je over spreekt. We gebruiken daarvoor de Engelse term placeholders. Dit kan iets of iemand  zijn in je huidige leven maar ook ga je terug in je verleden. Je ervaart de situatie van toen alsof het hier en nu gebeurt en hoe nu wel de situatie op een positieve manier beïnvloed kan worden. Wat in de realiteit niet gebeurde, kan wel plaats vinden tijdens een sessie en werkt helend. Het is verbazingwekkend hoe je met deze methode, hoewel in feite op een symbolische wijze, je jezelf ziet transformeren tot een meer tevreden, energiek  en positief ontwikkeld persoon omdat je de regie over je eigen leven kunt nemen.

Deze methode is ontwikkeld door Albert Pesso en Diane Boyden-Pesso, twee van oorsprong dansleraren uit de USA, die na jarenlang werken deze methode vanuit de praktijk verder hebben verfijnd. Het mooie is dat de huidige neurowetenschappen verklaringen bieden voor de resultaten. 

Ervarings- of lichaamsgerichte coaching met de Pesso-Boyden methode kan zowel  individueel als in een groep plaatsvinden. Op dit moment werk ik op individuele basis. Wanneer je in een groep wilt werken zijn er diverse mogelijkheden, zie hiervoor de algemene website van www.pessotherapie.nl

Soms wordt als voorbereiding aangeraden om mee te doen met een Pesso-Boyden oefeningengroep, hierdoor leer je minder in je hoofd te zitten en je meer bewust te zijn van wat er in je lichaam gaande is. Psychomotore therapie, haptonomie of yoga kunnen ook behulpzaam zijn hierin.